De Harp met de Engel is een prachtig programma geheel uitgevoerd op Regina’s antieke Érard-dubbelpedaalharp uit 1819. Deze harp was een ”one of a kind harp” uit London, gebouwd voor Miss Broadwood en verkocht aan haar op 23 juni van dat jaar. Over de componisten die voor dit type harp schreven valt veel over te vertellen. Sébastian Érard was immers de uitvinder van de dubbelpedaalharp, zoals wij die nu nog kennen. Deze harp was een van de eerste en hij is na 200 jaar nog steeds speelbaar. Maar dat niet alleen… de doorleefde klank raakt het hart. In het concertprogramma hoort u sappige anecdotes, klassieke én lichtklassieke muziek en bent u – na afloop – een bijzondere ervaring rijker.
Composities van Naderman, Krumpholtz, Bochsa, Hasselmans, Godefroid, Chatterton e.a.
Het programma duurt 1 x 40 min. voor de pauze en 1 x 30 min. na de pauze, of 1 x 70 minuten (zonder pauze). Of andere tijdsduur in overleg. Een voorbeeld programma vindt u hieronder.
Enkele fragmenten van uitvoeringen:
Reeds geweest:
17 juli 2019 De Tusseler Lochem
19 juni 2019 Oude Kerk, Zoetermeer
9 mei 2019 Apollofirsttheater Amsterdam
23 maart 2019 Harp festival ”Seduced By Harps”
10 maart 2019 Keerpunt Klassiek Spijkerboor
3 maart 2019 Muziektheater De Ontmoeting
20 januari 2019 Theater De Klimboom Simpelveld
9 augustus 2018 Museum Elburg
2 augustus 2018 Museum Elburg
26 juli 2018 Museum Elburg
2 mei 2018 De Tusseler Lochem
Voorbeeldprogramma:
De harp met de Engel – 200 jaar Érard harp uit 1819
door Regina Ederveen
François Joseph Naderman (1781-1835): Allegro uit Sonatine II
Jean-Baptiste Krumpholz (1742-1790): Sonate II
Nicolas Charles Bochsa (1789-1856): Exercise no19 Dolorose
John Thomas (1826-1913): The Minstrel’s Adieu to his Native Land & Le Soir
John Balsir-Chatterton (1804-1871): Santa Lucia
Alphonse Hasselmans (1845-1912): La Source & Guitare
Félix Godefroid (1818-1897): Bois Solitaire & La Mélancolie
Albert Zabel (1834-1910): Am Springbrunnen
Frederick Balsir-Chatterton (1814-1894): The Last Rose of Summer
Is er meer te vertellen over deze aparte harp? Uit het originele kasboek van Érard kunnen we opmaken dat de harp in 1819 werd verkocht aan Miss Broadwood, de dochter van James Broadwood, een Engelse pianohandelaar. Vermoedelijk had Pierre Érard (de bouwer van de harp) een oogje op deze dame en hij werd ooit door James Broadwood voor het diner uitgenodigd. Als Broadwood over zijn dochters komt te praten, begint Pierre tot zijn verbazing te blozen als een kind. Hij vermoedt dat ze hem als schoonzoon willen hebben. Pierre heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er een heel bijzonder uitziende harp werd gemaakt, waar er maar een van is. De zuil is namelijk rijkelijk vormgegeven met houtsnijwerk. Wat er daarna met de harp gebeurde, is lange tijd in nevelen gehuld. Na WOII is de harp geschonken aan de vader van Edward Witsenburg. Daar bleef de harp korte tijd en vervolgens is de harp bespeeld geweest door een Nederlandse harpiste. Sinds 2017 is de harp in het bezit van Regina Ederveen en wordt de harp veelvuldig bespeeld.
Fragment kasboek:
2731
D (= dubbelpedaalharp) Miss. Broadwood 23 June 1819